דף הבית » כללי » טוען רבני מסכם מהו המקור ההלכתי העוסק בחובת בית הדין הרבני לנמק את פסק הדין
טוען רבני מסכם מהו המקור ההלכתי העוסק בחובת בית הדין הרבני לנמק את פסק הדין

טוען רבני מסכם מהו המקור ההלכתי העוסק בחובת בית הדין הרבני לנמק את פסק הדין

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

כשם שבכל התחומים בחיינו לכל מעשה ולכל החלטה ישנה סיבה, ובפרט סיבות הלכתיות, כך גם בעולם בתי הדין הרבניים לכל פעולה ופסק דין ישנו סיבה, כאשר על בית הדין הרבני חלה חובה לנמק את פסק הדין שנקבע. אך מהי הסיבה ההלכתית לפיה מחויב בית הדין לעשות כן? מהו המקור ההלכתי? ובכן לשם כך התכנסנו היום, ועכשיו נבין הכל יחדיו!

מדוע חשוב לקבל נימוק אודות פסק הדין?

בתי דין רבניים עוסקים כמובן בכל עולם היהדות על היבטיו השונים לרבות נישואים, גירושים, מעמדו הדתי של האדם במדינה וכדומה. פעמים רבות, כאשר מגיעים פסקי דין רבניים, מבקש אחד הצדדים לקבל הסבר מדוע הרבנים המכובדים פסקו באופן בו פסקו. מכאן, עולה השאלה “האם בדין תורה קיימת חובה לנמק פסק דין?”, והתשובות לכך חלוקות, אך בהחלט מעידות על חובה הלכתית.

בחזרה למקורות: האם חלה חובת נימוק על הדיין בפני בעל הדין?

ב”שולחן ערוך” (חו”מ סי’ יט סעי’ ב), מצויין כי אין חובת הנימוק על הדיין בפני בעל הדין, אלא ניתן להסתפק בהצהרה האם בעל הדין אשם או זכאי. עם זאת, בשולחן ערוך במקום אחר דווקא מצויין דבר אחר, אשר מנמק על 2 מקרים בהם חייב הדיין לנמק את פסק הדין והחלטותיו בפני בעל הדין:

  1. שולחן ערוך חושן משפט י”ד סעיף ד’ – שאם רואה הדיין שבעל דין חושדו שנוטה הדין כנגדו צריך להודיעו מאיזה טעם דנו אפי’ אם לא שאל”. בפועל, אומרת הגמרא כי אם הדיין רואה אפילו במעט שאחד הצדדים במשפט חושב שהדין הוטה לרעתו, חייב הדיין לנמק בדבר פסק הדין, גם אם אף צד לא שאל בדבר.
  2. הרמ”א – על שולחן ערוך כפי שהסברנו זה עתה, הוסיף הרמ”א וטען כי במקרה בו ישנה כפייה מטעם בית הדין הרבני על בעל הדין, החל מזימון לבית משפט שלא כרצונו ועד לכפיית הדין לכשעצמו, חייב בעל הדין לנמק את פסק הדין. על דבריו של הרמ”א, התווספו טענות רבות, אך הן אינן מהותיות לעניינו אנו.

דוד עשור: מהו המקור ההלכתי העוסק בחובת בית הדין הרבני לנמק את פסק הדין?

כפי שהבנו, ישנם 2 מקרים בהם חייב בית הדין הרבני לנמק את פסק הדין, וזאת מלבד בקשת בעל הין לנימוק, ובלבד שבקשה זו אכן מבוססת. האחד – במקרה בו אחד הצדדים חש בעיוות הדין כנגדו, גם אם לא מציין זאת במפורש. השני – במקרה בו הדיין מחייב את בעל הדין לבצע דבר מה כנגד רצונו. מה עושים במקרים כאלו וכיצד ניתן לקבל את הזכויות המגיעות בבית הדין הרבני? דוד עשור, טוען רבני ומגשר, נמצא כאן לשירותכם בכל עת, עבור כל צורך שהוא אל מול בית הדין הרבני, לרבות דרישת וקבלת נימוק פסק הדין במקרה הצורך.

 

דוד עשור טוען רבני ומגשר משפטי מוסמך 052-719-6716

צרו איתנו קשר

רוצה פיתרון מהיר שעובד לבעיה שלך? תשאיר פרטים עכשיו בטופס כאן למטה ומומחה יצור איתך קשר.

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן